Velkommen til vores blog

Et lille kig ind i vores verden - de mest essentielle begivenheder i livet - liv - død - fester - rejser.

Vi skriver engang imellem, i perioder ofte.

Vi opdaterer jævnligt billeder i billedalbummet.

Kig dig omkring og smid en kommentar, hvis du får lyst




fredag den 13. maj 2011

Indlæg på små-engle

Dette indlæg er egenligt et indlæg fra Små-engle, hvor jeg skriver meget. Men jeg har lyst til at poste det her også, fordi det omhandler noget af det, som fylder meget for mig lige nu.

"Jeg har i flere indlæg de sidste måneder skrevet om hvordan smerten over at Malou skulle komme og gå, fylder så meget jeg ikke kan få ordentlig kontakt med stoltheden, ømheden og kærligheden til hende. Når I andre skriver om de uendelige store vidder er kærlighed I oplever til jeres døde børn, så ved jeg måske godt hvad I taler om - at det er moderkærlighedens dybder og vidder, som I er så taknemmelige for at have fået - selvom jeres barn ikke er hos jer. Mon de følelser er de samme for jer som er blevet forældre for første gang og jer som har børn i forvejen?

Jer der har flere børn, er I fyldte at uendelig kærlighed og stolthed på samme måde, som I var med jeres første barn?

Det som jeg er allermest nysgerrig på, er om der sidder andre derude, der har det ligesom mig - eller har haft det. Nogen der kan genkende følelsen af at de helst ville have undværet deres døde barn. Som mener at deres døde barns liv er en fiasko, fordi de har bragt så meget sorg og smerte med deres kommen og gået. Findes der andre end mig, der tænker eller har tænkt disse grumme tanker? Eller er det mon blot mig, der er sådan en modbydelig mor at jeg tænker sådan om mit eget barn?

Hvis nogen har tænkt disse tanker, måske blot i glimt, hvilke skridt har I så taget for at få ind til den kærlighed, der ligger bag ved sorgen og smerten. Hvordan har I formået at transformere længslen til kærlighed i stedet for de grumme tanker? Jeg ville så gerne tænke anderledes. Det rider mig som en mare, at jeg skal tænke så ondt om min datter. Det er ikke at jeg mener at HUN har gjort os ondt. Jeg er ikke sur på hende. Hun kunne ikke have gjort noget anderledes. Men hun har heller ikke fortjent at jeg tænker sådan om hende. For hun er min datter - også selvom hun skulle dø så tidligt og selvom hun ikke blev min datter i livet, men kun i døden.

Jeg er også nysgeerig på at blive klogere på jer, som udelukkende føler kærligehd og ømhed til jeres børn. Hvad fylder for jer? Hvordan er kærligheden så stor for jer? Hvad er kærlighdens spændvidde?

Jeg håber at nogen er jer vil dele jeres tanker med mig. Jeg føler mig i et vadested, hvor jeg ikke aner hvilke skridt jeg skal tage for at komme hen til kærligheden."

En stor del af værdien for mig ved at være en del af Små-engle er at man kan spejle selv de mærkeligste tanker derinde. Der er altid nogen, som kan genkende de tanker man har gjort sig og dermed føler man sig ikke skingrende sindsyg og mærkelig. Jeg synes jeg har præsenteret flere sorte, dystre, voldsomme følelser, som er blevet spejlet - nogle af dem måske kun i flig. Jeg oplever at mine tanker kan være så grumme at selv en englemor kan have svært ved at rumme dem. Jeg fornemmer at det er når jeg giver mig selv skyld, at det er svært at rumme. Da jeg skrev meget om min skyld over at have slået Malou ihjel, reagerede mange både på Små-engle og i min omgangskreds som om de brændte fingrene på mine ord og nu denne gang, hvor jeg vover at kalde mig selv for en dårlig mor (endnu værre modbydelig mor) er flere reaktioner også at DET må jeg ikke tænke. Det ved jeg godt at jeg ikke må tænke. Men det gør jeg.

Jeg ved at jeg bør søge at acceptere de tanker, og det er netop det jeg forsøger ved gøre ved at undersøge, hvad det da er for nogle tanker. Og hvordan jeg kan leve med de tanker, fordi de stritter i mig. Det stritter i mig at jeg er fortvivlet over hvorfor Malou overhovedet skulle komme. for hun er min datter. Min længe ventede og dybt elskede datter. Hvordan skal jeg finde fred med at jeg så tænker at jeg hellere ville have undværet hende? Det hænger jo ikke sammen og er dybt modsatrettet. Jeg trækker hende ind og skubber hende væk på samme tid. Det kunne nu være rart om jeg kunne beslutte i hvilken retning hun skulle i. Jeg oplevede det samme med min store søn i starten efter Malous fødsel. Jeg skubbede ham væk, fordi jeg ikke kunne rumme ham og jeg i det mindste for en stund ville ønske at han ikke var her. Men på samme tid trak jeg ham ind og forsøgte at få ham helt ind - i angsten for også at miste ham og som en lille kompensation for det tomme tomme hul i hjertet og i maven.

Det er dobbeltrettede følelser, der er så svære at rumme, fordi de trækker mig i to forskellige retninger. Jeg tænkte jo med Elias at jeg ville nå ham igen, men måske jeg for altid vil have den dobbelthed overfor ham, fordi det var ham, der var tæt på da jeg mistede Malou. Og den dobbelthed har jeg altså også overfor Malou - bare meget stærkere. For hun er jo også i vejen, som Elias var. Og nej, hun kommer ikke med sine små arme igen og får mig til at smelte igen og minder mig om hvad kærlighed er. Jeg tænker på hende i mine hænder, da hun blev født og mærker en inderlig ømhed for hende. Min smukke smukke datter, som lå der og ventede på at dø. Men hvor ville jeg gerne have set hendes øjne eller mærket et lille klem fra hendes hånd. Hvor ville jeg gerne have set hende og ikke kun hendes krop. Jeg ville gå igennem helvede for at mærke hendes fingre klemme om min. Nej, jeg kender hende ikke, men jeg elskede hende for det hun skulle blive. hvor ville jeg ønske at jeg også kunne elske, det hun blev. Det gør jeg jo, men det er den jeg ikke kan få fat på, fordi det gør alt alt alt for ondt at hun blev til det, hun blev. Jeg ved at det er kærligheden, der gør ondt.

Den rationelle side af mig ved det hele. Men der er så meget rod foran følelserne, at de ikke får lov at træde rene frem. Der er ikke plads til accepten og kærligheden, fordi smerten og dobbeltheden fylder. Hvordan kan jeg være en ordentlig mor, når noget i mig hellere ville have været hende foruden? Hvordan jeg i det hele taget være mor til et dødt barn? Hvordan kan jeg komme af med min morhed? Hvor gør jeg af kærligheden?

5 kommentarer:

mor, mormor siger sagde ...

kære britta og rene.
ja det er meget svært at være jer, og alt det i skal igennem, i søndags var det for at beskytte jer, men det var jo lige omvendt mange folk ved ikke hvad de skal sige, og vil hellere intet sige, som også virker forkert for jer, intet af det var for at ikke gøre ondt, men at det var anderledes for jer var jo ikke til at vide.
det ved de jo så nu,hvis de læser bloggen, og at græde for jer og alle er jo forløsende og det er jo godt. det er så svært, tror jeg for andre , der ikke har prøvet, at gennemgå så stærke følelser, som i har og os,
i skal være idet , som i selv syntes, der er behov for, og vi vil alle være der for jer og elske jer som i er og kan bearbejde det,
vi vil altid være der for jer.
det at blive forældre vil man jo være der for alle sine børn og børnebørn, og llle englepigen vil aldrig blive glemt, vil altid være i ens hjerte og i jeres hjerter som noget kært og med kærlighed,,, man vil finde et sted i hjertet og
tænke på hende, som et lille barn, man aldrig vil glemme, men gemme, desværre ville man gerne have kunnet lære hende at kende, lege og give hende kærlighed og respekt, som de andre børnebøn, for mit vedkommende,desværre skulle det ikke være sådan, fordi hun var syg og ikke kunne leve,
du er er ikke nogen dårlig mor, sådan har alle det når de mister noget kært,det skal man ignnem, men finde en stor plads med tiden og med kærlighed, vi vil altid være der for jer, og ønske det bedste for jer,
på søndag, så sig til folk. i må hellere end gerne spørge til os,

mange kærlige knus og kram til jer alle 3, god tur
jeg håber det er ok, det jeg har skrevet, men sig, hvis det ikke er.

René, Britta og Elias sagde ...

Det er selvfølgelig ok, at du skriver. Jeg er meget taknemmelig for at du vil involvere di gog at dud tager dig tid og kræfter til at svare. Jeg ved at det betyder meget for dig at gøre det rigtige. Jeg ved også at det er en del af livet at man nogen gange plumper i og rammer ved siden af.
Men det kan vi lære af - og det gør du.
Tak for det.

Jannefriis sagde ...

Hej Britta jeg har prøvet at skrive flere gange uden held, så hvis jeg kommer op flere så steder undskylder jeg. Jeg har med stor glæde læst din blog og hiver dig og din familie min dybeste medfølgelse over tabet af jeres Malou. Jeg ved nøjagtig hvordan det føles at gå rundt med det tomrum der aldrig bliver fyldt ud, jeg mistede min lille sød K dec mrd 8 dage gammel, og står nu i en kæmpe kæmpe sorg. Jeg kan se mig selv i mange af dine historier og du er en god inspiration for mig, så tak fordi du deler din historie. Du skriver om både små-engle og sorg seminar hvad er det for jeg kan ikke finde noget når jeg Googler det??:-) håber det er okay jeg spøger. Kh janne

René, Britta og Elias sagde ...

Hej Janne

Tak for dine søde ord. Jeg er rigtig glad for at høre at mine ord og tanker, kan betyde noget for andre. Det er netop en af de væsentligste grunde at jeg har delt mine allerinderste tanker... Med håb om de kunne gøre en forskel for andre. Så tak fordi at du deler din oplevelse.
Og til dine spørgsmål. Små-engle er et forum på nettet for forældre, der har mistet et barn før fødsel eller i dets tidlige levetid. Jeg har brugt siden rigtig rigtig meget, men ikke så meget længere. Jeg har også prøvet at genfinde siden, men du har ret, der dukker ikke noget op. Jeg har spurgt mig omkring, om nogen ved om siden er lukket. Det kan jeg godt frygte. Gennem det sidste år er der nemlig blevet mindre og mindre aktivitet på siden, da Facebookgrupper for engleforældre har overtaget behovet. Jeg kan anbefale Facebook grupperne vores små engle og engle søskende (hvis man har ældre søskende eller venter/har fået yngre søskende til sit døde barn). Der er også en gruppe for Landsforeningen Spædbørnsdød. Hvis du ikke har haft kontakt med dem, kan jeg virkelig virkelig anbefale det. Man kan tale med en rådgiver, og få en forældrekontaktperson, som har mistet på samme måde som en selv. Man kan deltage i månedlige åbenthusarrangementer... Som er virkelige gode. Man kan komme i en sorggruppe og man kan deltage i sorgseminar en lørdag og søndag. Jeg kan se at der i år er en weekend her sidst i maj, i august og i november. Se siden her http://www.spaedbarnsdoed.dk/foraeldreseminar/

René, Britta og Elias sagde ...

Hov... Spørg endelig igen Janne. Man skal ikke være alene med den kæmpe sorg det er at miste sit allerkæreste. Det er ensomt nok i forvejen. Du har min største medfølelse. Kærlige tanker Britta