Velkommen til vores blog

Et lille kig ind i vores verden - de mest essentielle begivenheder i livet - liv - død - fester - rejser.

Vi skriver engang imellem, i perioder ofte.

Vi opdaterer jævnligt billeder i billedalbummet.

Kig dig omkring og smid en kommentar, hvis du får lyst

søndag den 18. november 2012

Fraser Island part 1

Næste store oplevelse, der ventede var 3 nætter – 4 dage på Fraser Island fra d. 15. - 18. november. Vi havde hjemmefra booket 3 nætter på Kingfisher Bay resort – et 4 stjernet eco-certificeret resort på Frasers vestkyst – en lille pause fra autocamperlivet med tid til at nyde livet med poolen på hotellet og at opleve øen.

Fraser Island er verdens største sand-ø – 123 km lang og 22 km på det bredeste punkt med sandbanker på op til 240 m. Boringer i undergrunden har påvist 100 meter sand under øen. Sandet er fint lyst silica-sand og firhjulstrukne køretøjer er de eneste, der kan færdes på øen. Der er asfaltveje omkring de to resorts på øen, ellers er alt andet veje med løs sand og så selvfølgelig den 75 mil lange "strand-motorvej" på østkysten. Det er ikke muligt at bade i havet på vestsiden, da strømmen er stærk og at forekomsten af hajer er ret stor. Til gengæld har øen flere ferskvandssøer, med det smukkeste klare vand og ligeså små floder med klart og helt rent vand.

Vi blev hentet fra campingpladsen d. 15. november kl. 7.30. Vi havde betalt 20 $ for at have vores camper stående på campingpladsen på samme spot, som vi havde boet de sidste par nætter - og med strøm på. Vi turede lidt rundt til et par andre hoteller og campingpladser inden vi nåede bureauet, hvor vi skulle hete vores boardingpas til færgen. Vi endte med at vente der ved et lille butiksstrøg i næsten en time, fordi færgen var forsinket. Overfarten tog en lille time og vi måtte punge 125 $ for 3 mand.

Da vi ankom til Fraser hoppede vi straks i poolen. Vores værelse ville først være færdig kl 14, så vi havde små 4 timer. Vi fik endelig vores nøgler, men det viste sig at være et forkert værelse vi havde ventet på. En anden Møller/Muller havde booket et dobbelt værelse. Vi fik dog hurtigt det ordnet, så vi fik det rigtige. Vi havde nemlig booket en lejlighed med eget køkken, så vi selv kunne lave mad. Det viste sig at være et helt hus, med to soveværelser og stort køkken med opvaskevaskine og stort køleskab... og spa på badeværelset. Jo jo luksus. Lea fik en god lur i soveværelset. Britta lavede mad. Elias så børnetv og René tømte kamera. Da Lea vågnede gik vi ned i receptionen for at afklare hvordan vi skulle opleve øens herligheder. Leje en 4hjulstrækker og selv køre rundt eller tage på en organiseret tur. Gutten i receptionen så dog ingen vanskeligheder ved at vi tog turen med lille Lea. Det gjorde "de" hele tiden, så før vi havde set os om, havde han booket os ind til heldagstur rundt på øen dagen efter... Og vi takkede ja og slugte at det ville koste os 415 $ (dog inkl frokost og morningtea). At leje en bil selv ville koste 360$ plus benzin og mad.

Vi bookede os også ind på en lille aftentur i lokalområdet. En times tid rundt ofr at se på dyreliv ved nattetide kl. 7.30 samme aften. Vi gik tilbage til værelset og lavede mad og gjorde os klar til gåturen. Vi mødte op i receptionen sammen med 20 andre, der også havde tilmeldt sig turen. Lidt for mange til at man kunne få det fulde udbytte. Vi gik i mørket ad gangbroer omkring resortet.og lyste ind i krattet og i lagunerne i jagt på små frøer (rocketfrog) og giftige edderkopper i huler i jorden. Britta havde Lea i bæreselen, men det var ikke nok til at få hende til at falde til ro i og i søvn, så det blev til en gående amning med bæreselen i funktion som slynge. Vi fortsatte ned på stranden, hvor guiden havde lovet os kig efter rokker og andre havdyr, men jeg tror tiden løb fra ham, for han satte tempoet op og forlod hurtigt stranden igen og gik retur. Men ok en fin lille tur langs lagunerne blev det til.

Lea vågnede op som vi kom tilbage på værelset og kunne selvfølgelig ikke falde i søvn igen. Så den blev 22.30 inden det hed nat for hende. Elias sov ved 21 tiden.

Fraser dag 2.

Idag bød på den store rundtur rundt på øen. Vi var godt nok ved at fortryde valget af guidet tur, da vi så antallet af mennesker ved mødestedet. Men vi blev fordelt i to busser og tog ruten rundt lidt forskudt, så vi var kun ca 30 samlet. Vi var ikke kommet mange meter ud af resortet før de bløde sandveje startede. Bussen er en ombygget lastbil med firhjulstræk, så den kunne med den erfarne chauffør manøvrere rundt i det løse sand. Vi gled nu lidt rundt på den smalle ensporede vej. Heldigvis har busserne forkørselsret, så det var bilerne der skulle holde tilbage og bakke, hvis to køretøjer skulle krydse hinanden.Lea faldt i søvn med det samme og måtte vækkes, da vi nåede første stop - Lake McKenzie. Søen med sit klare blå vand og hvide sandstrand. Elias hoppede straks ud i vandet og Britta og Lea efter. Da René kom tilbage fra sin foto-runde, tog Britta sig en bodu-scrub i det bløde sand. Det føltes lækkert og man blev ganske som guiden sagde 10 år yngre af vandet i Lake McKenzie. Vi havde en god time ved søen, så der blev også tid til at give Lea noget mad og at nyde en kop kaffe med lækre chokolade-cokkies til.

Vi kørte videre. Lea peb lidt men holdt hurtigt op igen.Næste stop var central Station, hvor der i over 100 år indtil 1991 har været drevet skovhuggeri af de store ligesstammede Kauri-træer og andre nåletræer og hård-træer.

Den smukke klare flod Wanggoolba Creek gled stille gennem Pile Valley og vi fik mulighed for at gå et par km langs den i den stille regnskov. En dejlig gåtur, hvor Elias og Britta gik hånd i hånd med Lea sovende i bæreselen.

På bussen igen og lidt piberi kørte vi mod Eurong resort, hvor en buffet-frokost ventede os. Lea spiste en stor portion suppe og ris og appelsin til dessert. Vi havde en times tid til frokost. René og Elias nåede lidt omkring. På stranden - den store brede 75 miles beach var der godt gang i den med 4WD biler, busser og crossere. En motorcykel var netop væltet og der holdte politi og ambulance, for at tage sig af ham.

Snart blev et vores tur til at cruise stranden. Her gælder de almindelige færdelsregler - max 80 km i timen, sikkerhedssele og venstrekørsel. Men ellers er der ikke noget normalt over at ræse afsted på den store strand. Efter en stund stoppede vi op foran et lille 7 personers fly. Piloten trådte ind: Hvem vil med ud og flyve over Fraser, spurgte han. Det koster kun 75 $ og giver jer et kvarter i luften. René vendte sig om mod Britta og spurgte: Hvad kostede det?75 $ svarede hun og tilføjede: Vil du have det i fødselsdagsgave? Ja tak, René rejste sig fluks og som den første og rev i sin beslutsomhed 5 andre med på flyveturen.