Velkommen til vores blog

Et lille kig ind i vores verden - de mest essentielle begivenheder i livet - liv - død - fester - rejser.

Vi skriver engang imellem, i perioder ofte.

Vi opdaterer jævnligt billeder i billedalbummet.

Kig dig omkring og smid en kommentar, hvis du får lyst




torsdag den 23. februar 2012

Status en uge før termin

Onsdag var vi til sidste scanning af Lillepigen. Jeg er idag i 38+5. Vi valgte at blive scannet på Randers, fordi vi føler os afsluttet på Skejby. Vi skal føde i Randers og det giver mening at have kontakten med dem i stedet for med Skejby. Men puh det var lidt tungt at sidde i venteværelset, hvor vi ikke har siddet og ventet på en scanning siden Malou endnu var i maven.

Vi blev taget rigtig godt imod af en sygeplejerske, som scannede Lillepigen, så godt hun kunne. Der er på dette tidspunkt ikke meget fostervand, så det er ikke de flotte profilbilleder vi kunne få. Men det vigtigste for os var et tjek på hendes vækst og flow i navlesnoren. Begge dele ser heldigvis fint ud. Hun ser ud til stadig at få hvad hun skal have gennem navlesnoren og hun vokser fortsat efter sin egen kurve, den Lillepige. Godt 2900 g. Det er ikke stort, men helt ok. Jordemoderen vurderede hende i sidste uge til at være 3000-3200 g, så det bliver nok en pige på mellem 3100 og 3500, hvis hun kommer ud til termin i næste uge. Det bliver spændende at se om deres vurderinger holder stik. En pige i den mindre ende, men slet ikke noget at være bekymret over. Men det ser ud til at vi denne gang får en baby og ikke et barn! Elias var jo 58 cm og 4280 g g kunne faktisk løfte hovedet selv, så det bliver lidt noget andet med sådan en mindre fugleunge. Så de små størrelser kommer nok mere i brug denne gang.

Hun lå og lavede vejrtrækningsøvelser hele tiden, hvilket tyder på en baby i overskud. Men det gjorde det så også lidt svært at måle maveomkredsen, fordi hun bevægede den hele tiden. Hun har også rigtig meget hikke – 3-4 gange om dagen.

Hun kunne ikke vurdere hvor højt hun ligger i bækkenet med scanneren, men hendes numse er fortsat helt oppe i brystet på mig. Og en fod lige direkte ud i siden på mig. Ja tak... det kan jeg mærke;-). Men jeg må formode at jeg fortsat skal lægge mig ned ved vandafgang og kalde 112. Det er lidt en træls tanke at jeg skal det, men der er jo ikke noget at gøre ved det. Men mon ikke jeg må få tasken til sygehuset pakket færdig, når nu jeg ikke kan løbe rundt og finde det sidste, hvis vandet pludselig går. Jeg håber fødslen starter med veer eller at jeg først føder næste fredag/lørdag. Det bedste er selvfølgelig at jeg ikke skal sættes igang, for kroppen har bedst af at være klar. Det er heller ikke det bedste at skulle have vedrop, fordi det kan give vestorm og så kan jeg vist godt skyde en hvid pil efter at kunne føde med åndedrætsteknikkerne fra Smertefri fødsel. Nu må vi se. Jeg kan jo ikke gøre til eller fra, når nu jeg ikke vil gå over termin... og det VIL jeg ikke.
Jeg er nu ikke utålmodig med at skulle føde. Jeg har fortsat en masse projekter herhjemme. Der er ellers helt klar til hun kommer, men der er stadig meget jeg kan fordybe mig i at få gjort. Flere rum er aldrig blevet færdigindrettet efter at vi er blevet færdige med byggeriet. Det gælder bryggerset, gangen, Lillepigens værelse, badeværelset oppe og stuen oppe. Lige nu er jeg gået videre med Lillepigens værelse, hvor jeg sorterer ud i alle skurtingene, der står der inde. Og jeg er igang med at male en væg mere. Puslebordet er klart. Min mor kom lige igår med puslepuden, som hun har syet nyt betræk på. Jeg drømmer også om at komme videre med bryggerset, men det når jeg vist ikke inden... men så forhåbentlig i løbet af min tid hjemme med Lillepigen. Det giver stor tilfredsstillelse at få rummede færdige og få dem ordentligt i brug. Nu har vi også kun boet her i huset i 2-2½ år... bedre sent end aldrig.

1 kommentar:

mor, mormor siger sagde ...

håber det allerbedste med fødslen. krydser fingre for jer. de allervarmeste knus og kram. mormror