Velkommen til vores blog

Et lille kig ind i vores verden - de mest essentielle begivenheder i livet - liv - død - fester - rejser.

Vi skriver engang imellem, i perioder ofte.

Vi opdaterer jævnligt billeder i billedalbummet.

Kig dig omkring og smid en kommentar, hvis du får lyst




tirsdag den 7. februar 2012

Fødselstanker

Jeg har besluttet mig for at prøve at samle tankerne om hvad det egentlig er at jeg er så bange for ift den forestående fødsel. Jeg håber at det dermed bliver lidt mere ordnet og overskueligt for mig og at jeg vil kunne tage den enkelte punkter frem og forholde mig til dem, samt få konkret vejledning og støtte ift dem.

Samtidig anbefaler smertefri fødsel at man visualiserer en positiv fødselsoplevelse og at disse tanker f.eks. Med et par korte opsummerende sætninger gentages jævnligt – gerne hver dag – for at opbygge positive forventninger til fødslen. Så dette må være mit ærinde:

Først at acceptere at noget er rigtig rigtig svært og anerkende dette og måske gøre det lidt mindre ved at få "elefanten" beskrevet. Dernæst at søge en anden historie... historien om hvordan jeg drømmer om at fødslen af mit 3. barn kommer til at foregå med alle de glade og forventningsfulde beskrivelser jeg kan drømme om kommer til at præge den...
Angsten for fødslen:
  • Jeg er bange for at fødslen trækker i langdrag
  • Jeg er bange for ikke at generere ordentlige veer – at jeg modarbejder veerne eller at min krop ikke samarbejder
  • Jeg er bange for ikke at kunne samarbejde med min krop og mine veer – at jeg spænder for meget op og ikke kan trække vejret
  • Jeg er bange for en fødsel hvor jeg er fastlåst og ikke kan arbejde med veerne med min krop
  • Jeg er bange for om mit kejsersnit ar springer op
  • Jeg er bange for at moderkagen river sig løs eller går ud af funktion
  • Jeg er bange for at lillepigens hjertelyd dykker... og dykker og dykker
  • Jeg er bange for at hun ikke får ilt nok under fødslen
  • Jeg er bange for om hendes hjerte holder op med at slå
  • Jeg er bange for om vi ikke i tide opfatter at hun skal ud
  • Jeg er bange for at hun ikke trækker vejret når hun bliver født
  • Jeg er bange for at hun ikke siger noget, når hun bliver født – stilheden
  • Jeg er bange for om hun viser sig syg efter fødslen
  • Jeg er bange for om vi ikke får hende levende med hjem
  • Jeg er bange for om jeg igen skal gå fra fødegangen med både tom mave og tomme arme
Forventninger til fødslen
 
  • Jeg drømmer om at kunne føde mit 3. barn
  • Jeg drømmer om en helt almindelig fødsel i afgrænset tid, følelse af progression og kontrol over processen – stille og roligt.
  • Jeg drømmer om at jeg hjemme kan kontrollere veerne, så jeg er tilpas (3-5 cm?) åben når jeg kommer på hospitalet.
  • Jeg drømmer om at kunne samarbejde med min krop
  • Jeg drømmer om at kunne trække vejret og slappe af, så min krop får ro til at arbejde
  • Jeg drømmer om at jeg kan slappe af og restituere i vepauserne, så jeg kan håndtere veerne
  • Jeg drømmer om at kunne overskue forløbet, så jeg kan være i smerterne og se enden af dem
  • Jeg drømmer om at kunne presse min datter ud – jeg drømmer om at kunne slappe af og åbne mig op, så jeg samarbejder med min krop.
  • Jeg glæder mig til at få hende levende ud
  • Jeg drømmer om at datter skriger når hun bliver født
  • Jeg drømmer om at få hende op til mig
  • Jeg drømmer om hendes åbne øjne, der kigger på mig
  • Jeg drømmer om at lægge hende til mit bryst

Ingen kommentarer: