Velkommen til vores blog

Et lille kig ind i vores verden - de mest essentielle begivenheder i livet - liv - død - fester - rejser.

Vi skriver engang imellem, i perioder ofte.

Vi opdaterer jævnligt billeder i billedalbummet.

Kig dig omkring og smid en kommentar, hvis du får lyst

fredag den 19. oktober 2012

Dag 4 - redigeret

Dagen idag blev brugt til lidt mere udforskning af Singapore. Vi tog en taxi ind til Singapore Flyer, som er et højt Pariserhjul, der for en halv bondegård tager folk med op i Singapores højere luftlag. Også os. Man træder igennem et fiktivt security område, som om man skal flyve og ind i nogle store gondoler, som kan rumme 28 mennesker. Vi delte vores med en thailansk stor-familie, som selvfølgelig var mindst lige så interesseret i Lea, som i udsigten. Udsigten var nu rigtig god og tempoet var så tilpas roligt at man fint kunne nå at få det hele med.

Kort efter at vores halve time i luften var overstået, måtte de lukke hjulet, fordi et vældigt regnvejr væltede ind over Singapore. Vi blev i bygningen og spiste frokost på Subway og daskede lidt rundt indtil regnen stilnede så meget af at vi ville vove os ud i det. Vi ville gerne på et rivercruise og gik over helix-gangbroen til landingspladsen på Marina Bay Sands. Men da Lea sov kunne vi ikke komme med, så vi valgte at gå i støvregnen mod Merlion på den anden side af bugten. Vi gik forbi et flydende tennisstadium, hvor de var ved at stille an til noget musik eller fest. Vi kom også forbi Theatres of the bay, som ligger som to skildpadder eller bæltedyr ved vandkanten. Ved Merlion – som er Singapores vartegn – halvt løve – halvt fisk – var der et væld af mennesker. Det var næsten mere underholdende at se på alle de mennesker – asiater, som lod sig fotografere på alle mulige måder. Vi faldt ikke lige over bådholdepladsen der, så vi endte med at gå videre mod Boat Quay. De gamle pakhusekvarterer er bygget om til hyggelige gader a la Nyhavn med restauranter, caféer og pubber. Det sjoveste der, var at se på alle montrene med fisk, krabber og hummere, som stod klar til salg.

Vi fandt bådelandingspladsen og besluttede os for at tage en 40 min flod-rundtur, selvom vi nu havde gået det meste. Det var også dejligt forfriskende at komme ud at sejle, hvor en frisk brise lettede den trykkende varme i byen.

Som mange andre byer voksede Singapore op langs floden, så her ligger byens dominante historiske bygninger (sct. Andrews Katedral, old parliment house, supreme court house) og statuer bla af Sir Raffles, som var den europæer, der grundlagde byen.

Efter sejlturen var der times tid til vi havde planlagt at tage til lufthavnen, for at flyve videre mod Australien. Vi gik derfor et smut ned i Chinatown og så en china-shoppinggade og et specielt tempel (hindu).

Vi hopper i en taxi kl 17.30 og når lufthavnen inden kl 18. Vi får vores bagage og betaler 9 $ mere for opbevaringen af det (16 $ ialt). Det var gået fint med at bære bagagen rundt i Singapore. Heldigvis var der jo regn og overskyet om formiddagen, så solen bagte ikke først på dagen.
Vi pakker rygsækkene om, så vores tøj er fordelt i begge rygsække. Vi tjekker dem ind. De har nu tabt sig to kg (bleer, babymad, tøj), så nu har vi 34 kg plus håndbagage.

Vi får alle 4 aftensmad og så er det tid til at gå til gaten og flyveturen til Brisbane med afgang 21.30. Turen tog 6,5 time og selvom det var nat var Lea sørme ikke meget for at sove. Først en time til halvanden før landing fik René vugget hende i søvn, men så sov hun også i armene på mig hele vejen igennem den lange kø til immigrationskontrollen. Elias så en film på sit tv og sov ellers som en sten resten af vejen.