Velkommen til vores blog

Et lille kig ind i vores verden - de mest essentielle begivenheder i livet - liv - død - fester - rejser.

Vi skriver engang imellem, i perioder ofte.

Vi opdaterer jævnligt billeder i billedalbummet.

Kig dig omkring og smid en kommentar, hvis du får lyst




torsdag den 28. juni 2012

Besøg af sundhedsplejersken

I tirsdags var det tid til besøg fra sundhedsplejersken. Denne gang var vi samlet i mødregruppen. Vi startede med en runde med hvordan der går og hvad der fylder for os hver især. Derefter blev børnene målt og vejet. Lea vejer nu 6040 g og måler 64 cm. Hun ligger fortsat fint på gennemsnittet. Elias vejede på dete tidspunkt 8300 g og målte 71 cm, så der er noget af en forskel. Men Lea vokser som hun skal og der er ikke indikator for at vi skal haste igang med mad lige nu. Så skal det være fordi hun ændrer søvnrytme... Og ja søvn var det store tema for snakken med sundhedsplejersken. Det er blevet helt umuligt for mig at putte Lea i barnevognen. Jeg ammer hende, når hun bliver træt. Hun falder i søvn ved brystet, men vågner, når hun bliver flyttet over i liftet... Og så kan jeg ikke få hende til at sove igen. Jeg kan gå med hende i 10-20-30 min og tro at hun sover, men når barnevognen står stille, vågner hun efter 5-7 min... Og så forfra. Det gad jeg ikke... Det holdte jeg ikke til. Jeg putter hende nu i soveværelset. Ammer hende i søvn og hun sover i 3-4 timer plus måske 2 lure af 40 min eller én lur af et par timer. Det går fint. Det fungerer...selvom det selvfølgelig er svært at gå nogen steder, når hun ligger i soveværelset og jeg ikke bare kan trille afsted med hende. Og det er svært at være nogen steder... Men det fungerer lige nu... Så må vi tage kampen igen senere.

Men om aftenen fungerer det bare ikke. Lea bliver træt efter et par timer. Jeg ammer hende... og hun falder i søvn. Men enten vågner hun når tåren er slut eller også efter 40 min. Og så går der 2-2½ time før jeg kan amme hende i søvn igen. Hun snakker, holder fest, og spjætter med arme og ben ofr at holde sig igang. Vi har prøvet at tage hende med ned i stuen, men hun er ikke tilpas. Hun er dødtræt. Så det fungerer ikke. Vi har besluttet at jeg må prøve ikke at amme hende i søvn, men i stedet at lade hende øve sig i at falde i søvn selv, selvom det tager 2-3 timer. Vi kan intet gøre for hende, for hun bliver stiktosset, hvis hun bliver holdt eller svøbt. Jeg har prøvet at teste mig selv. Lå med hende storhylende i 20 min hvor jeg havde svøbt hende i dynen. Det var mig, der gav op - ikke hende.
Så nu prøver jeg at amme hende... forsøge at holde hende vågen imens... ikke nemt. Og så lægge hende vågen/vækket over. Igår tog det 2 timer inden hun faldt til ro. Jeg lå i min seng ved siden af hende - forsøgte ikke at få hende til at sove, men var der bare... beroligede hende engang imellem. Men to timer... det er for lang tid - især fordi klokken var 22.30 inden hun sov... Nogen gange har den været 23.30-00.30 efter en anden hvor vi har kæmpet med hende...
I aften har vi indtil videre ligget i en god time... klokken er 22.20. Jeg er træt, men der er ikke lige udsigt til at Lea vælger at finde ro lige nu... Jeg håber det lykkes for os at finde styrken til at hjælpe hende, så hun selv kan finde ro noget hurtigere.. Hvis det lykkes, kan det være jeg kan overskue barnevognen igen.

Ingen kommentarer: